حال استلزامات دلیلگرایی دوران روشنگری را برای باورهای دینی بررسی میکنیم. برای سهولت بحث، نظر خود را بر مهمترین باور دینی، یعنی باور به وجود خدا، متمرکز خواهیم کرد. اگر دلیلگرایی دوران روشنگری را در خصوص باور به وجود خدا بهکار زنیم باید بگوییم این باور فقط در صورتی موجه است که برایش استدلالی مبتنی بر بدیهیات عقلی، بدیهیات حسی، یا خطاناپذیرها داشته باشیم. زیرا همانطور که دیدیم، در دلیلگرایی دوران روشنگری باورهای موجه انسان به دو دسته منحصر میشود: اول، باورهایی که بدیهی عقلی یا بدیهی حسی یا خطاناپذیرند، و دوم، باورهایی که برحسب باورهای مذکور مدلل شدهاند. گزارۀ خدا وجود دارد نه بدیهی عقلی است، نه بدیهی حسی، و نه خطاناپذیر. در نتیجه، باور انسان به گزارۀ «خدا وجود دارد» فقط در صورتی موجه است که انسان برای آن دلیلی برحسب باورهای نوع اول داشته باشد.
گزارۀ «خدا وجود دارد» بدیهی عقلی نیست زیرا انسان به صرف درک مفهوم «خدا» و مفهوم «وجود» به صدق گزارۀ مذکور پی نمیبرد. اگرچه استدلالهایی پیشینی[1] مانند استدلال وجودشناختی آنسلم برای اثبات گزارۀ مذکور اقامه شده است، اما وجود استدلال پیشینی (حتی با فرض تمام[2] بودنِ استدلال) به معنای بدیهی عقلی بودنِ گزارۀ مذکور نیست. زیرا هرچند در استدلالهای پیشینیْ استدلال صرفا با تأمل عقلی در مفاهیم پیش میرود اما این تأمل بسی پیچیدهتر از آن است که بدیهیات عقلی اقتضا میکند. در بدیهیات عقلی به محض درک مفاهیم به کار رفته در گزاره، صدق گزاره آشکار میشود. اما به محض درک مفاهیم به کار رفته در گزارۀ «خدا وجود دارد» صدق این گزاره آشکار نمیشود. (برتراند راسل گزارۀ «خدا وجود دارد» را میفهمد اما صدق آن را درنمییابد.) گزارۀ «خدا وجود دارد» بدیهی حسی نیست زیرا بنابر تعریف، نمی شود خداوند را با حواس پنجگانه ادراک کرد. خداوند را نمیتوان با چشم سر مشاهده کرد، با بینی بویید، با زبان چشید، با گوش شنید، یا با دست لمس کرد. تعابیری از قبیل «ندای الهی را شنیدم» یا «حضور خدا را لمس کردم» استعاری است. به معنای حقیقی کلمه، خدا را نه میتوان شنید نه میتوان لمس کرد. بنابراین گزارۀ «خدا وجود دارد» بدیهی حسی نیست. و نهایتا گزارۀ مذکور خطاناپذیر نیست زیرا کاملا ممکن است که انسان در باور به آن خطا کند. بله، گزارۀ «به نظرم میرسد که خدا وجود دارد» خطاناپذیر است. اما از به نظر رسیدن تا واقعا وجود داشتن زیادی است.
بنابراین دلیلگرایی دوران روشنگری مستلزم آن است که باور به وجود خدا فقط در صورتی موجه است که برایش دلیل، به معنایی به در بالا آوردیم، داشته باشیم. در اینجا قائلان به دلیلگرایی دوران روشنگری به دو دسته تقسیم میشوند: دلیلگرایان خداناباور و لاادریگرا معتقدند که چنین دلیلی برای باور به وجود خدا نداریم و دلیلگرایان خداباور معتقدند که چنین دلیلی برای باور به وجود خدا داریم. دستۀ اول بر مبنای دلیلگرایی دوران روشنگری، استدلالی علیه باور به وجود خدا شکل دادهاند که به نام «ایراد دلیلگرایانه»[3] معروف شده است. آن را میتوان به شکل زیر صورتبندی کرد:
ایراد دلیلگرایانه
مقدمۀ اول: برای آنکه باور به وجود خدا موجه باشد باید برایش دلیل داشته باشیم.
مقدمۀ دوم: برای باور به وجود خدا دلیل نداریم.
نتیجه: باور به وجود خدا موجه نیست.
توجه داشته باشید که همانطور که گفته شد، مراد از «دلیل» در مقدمۀ اول و دوم گزاره یا باوری است که به طور بیواسطه یا باواسطه به بدیهیات عقلی، بدیهیات حسی، یا خطاناپذیرها برسد. همچنین توجه داشته باشید که مقصود از طرح این ایراد، اثبات نبود خداوند نیست. بلکه مقصود از طرح این ایراد، اثبات ناموجه بودنِ باور به وجود خداست. به تعبیری، بحث در اینجا معرفتشناختی است نه متافیزیکی. ایراد دلیلگرایانه ناظر به منزلت معرفتشناختی باور به وجود خدا است نه ناظر به وجود یا عدم خدا. به همین سبب، همانطور که ملاحظه میکنید نتیجۀ استدلال این است که «باور به وجود خدا موجه نیست» نه اینکه «خدا وجود ندارد».
همانطور که در ابتدای این نوشتار گفته شد، رویکردهای معاصر دربارۀ معقولیت باور دینی را میتوان به منزله واکنشهایی به ایراد دلیلگرایانه در نظر گرفت. فیلسوفان دین را برحسب واکنشی که در قبال این ایراد داشتهاند میتوان به چند دسته تقسیم کرد: در یک سو خداناباوران و لاادریگرایانی[4] قرار دارند که از ایراد دلیلگرایانه دفاع میکنند. از نظر ایشان، دلیلگرایی دوران روشنگری رویکرد درستی در مورد باورهای دینی است (مقدمۀ اول) و استدلالهایی که به نفع وجود خدا اقامه شده است ناتمام هستند (مقدمۀ دوم). بعضی از مدافعان ایراد دلیلگرایانه عبارتاند از دیوید هیوم، ویلیام کلیفرد، جی ال مکی[5]، برتراند راسل، میکائیل اسکریون[6]، و آنتونی فلو[7]. (دفاع آنتونی فلو از ایراد دلیلگرایانه را در مقالۀ دشواریاب اول میخوانید.) در سوی دیگر، خداباورانی قرار دارند که با ردّ دست کم یکی از مقدمات ایراد دلیلگرایانه به این ایراد پاسخ میدهند. این خداباوران را برحسب اینکه کدام مقدمه ایراد را ردّ میکنند میتوان به چند گروه تقسیم کرد. این گروهها را به ترتیب می آورم.
مرکز اخبار فیلم ایران اسلامی...
ما را در سایت مرکز اخبار فیلم ایران اسلامی دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : بازدید : 338 تاريخ : چهارشنبه 16 اسفند 1396 ساعت: 12:45