مرور مطبوعات / تحلیل محتوای حجاریان از مفاهیم بیلبوردها در این روزها

تعرفه تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

آرشیو مطالب

امکانات وب

اعتماد
 
تندروها به كجا وصلند؟
اعتماد چند صفحه از شماره امروز خود را به واکنش آیات عظام و بعضی نهادهای کشوری اختصاص داده است. انتشار تصویر یك پلاكارد كه درآن رییس‌جمهور به استخر فرح تهدید شده بود، نقطه آغاز حواشی بود. تهدیدی كه بازی در زمین دشمنان بود زیرا از زمان فوت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، رسانه‌های بیگانه همواره اصرار داشتند تا فوت رییس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام را مشكوك جلوه دهند و این‌بار صدای آنان با پلاكارد از مدرسه حوزه علمیه شنیده شد.
در واکنش به تجمع طلاب در مدرسه فیضیه که چند روز پیش برگزار شد، آیات عظام خواستار برخورد با مسببان غائله مدرسه فیضیه شدند. آیت‌الله مكارم شیرازی در سخنانی در این باره گفت: حادثه‌ای كه در مدرسه فیضیه كانون حوزه علمیه رخ داد به تمام معنا یك فاجعه بود. ایشان افزود: گوینده‌ای را كه هیچ اطلاعی از وضع حوزه‌های علمیه شیعه نداشت، دعوت كرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه كرد و پلاكاردی را در دست گرفتند كه رییس‌جمهور محترم را تهدید به مرگ می‌كرد و اعتراف ضمنی به مطالب دیگری داشت. آیا صحیح است در كانون حوزه علمیه اینگونه سخنان گفته شود؟
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز طی بیانیه‌ای ضمن محكوم كردن برخی شعارها و دست‌نوشته‌ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، هرگونه دخالت این نهاد درفرآیند برگزاری مراسم را تكذیب كرد.
آیت‌الله نوری همدانی نیز از اظهارات رحیم‌پور ازغدی در این تجمع اظهار تأسف کرد و گفت: در شرایط فعلی كشور نیاز به تفكر و كمك برای حل مشكلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهرا برای همین موضوع بود اما چطور می‌شود كسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علماء و مراجع را زیرسوال ببرد. حوزه علمیه كه در طول تاریخ در مقابل ظلم ماند و استكبار ستیز بود حال اینگونه قضاوت بی‌انصافی است. حوزه هیچگاه سكولار نبود و نیست و نخواهد بود. چرا باید كسی را به حوزه بیاورند كه از حوزه بی‌اطلاع باشد.
اعتماد در ادامه به مسئله مجوز این تجمع پرداخته و واکنش آیت‌الله سید احمد خاتمی را منعکس کرده که از برگزاری این تجمع اظهار بی‌اطلاعی کرده است. فاطمه هاشمی دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم با اشاره به پلاکاردی که توسط بعضی از طلاب به دست گرفته شده بود، احتمال قتل پدرش در استخر اشاره کرده است.
 
از حمله به رئیس مجلس تا تهدید رئیس‌جمهور
دیگر مطلب اعتماد نیز با الهام از تجمع یا غائله مدرسه فیضیه، در خصوص برخی جریاناتی است که خواسته یا ناخواسته موجب ایجاد هزینه‌های سنگین برای انقلاب می‌شوند مانند حمله با مُهر به رئیس مجلس، آتش زدن سفارت عربستان، تسخیر سفارت انگلیس، اخلال در سخنرانی سید حسن خمینی در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و مواردی از این دست.
در بخشی از این یادداشت آمده است: نكته جالب توجه این ماجرا، بی‌توجهی خبرگزاری‌های اصولگرا به بیانیه و اظهارات آیات عظام مكارم شیرازی و نوری همدانی بود. تقریبا اكثریت خبرگزاری‌ها و سایت‌های منتسب به اصولگرایان پوشش بیانیه‌های انتقادی آیات عظام نوری همدانی و مكارم شیرازی را بایكوت خبری كرده و آن را منتشر نكردند. این در حالی است كه پیش از این، خبرگزاری‌های فوق‌الذكر تمامی اخبار مربوط به مراجع تقلید را پوشش می‌دادند.
 
اتفاقات مدرسه فیضیه درون خانوادگی است
واكنش‌های فعالین سیاسی اصولگرا به بیانیه مراجع تقلید و اتفاقات مدرسه فیضیه جالب است. محمد نبی حبیبی دبیركل حزب موتلفه می‌گوید: چون در جریان این اتفاقات نیست، در جایگاه فردی كه اظهارنظر كند، نمی‌تواند قرار گیرد. حسین‌ الله‌كرم دبیر شورای هماهنگی انصار حزب‌الله نیز این‌طور موضع‌گیری کرده است: این اتفاقات، موضوعی درون‌خانوادگی در خانواده بزرگ حوزه است. درباره تجمع مدرسه فیضیه، مسئولان مربوط به حوزه باید اظهارنظر كنند زیرا این یك موضوع درون‌خانوادگی است و دلیلی ندارد افرادی كه با حوزه سر و كار ندارند در این‌باره نظر دهند.
 
حوزه جای خشونت نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان از روحانیون صاحب‌نظر نیز در یادداشت به مسئله غائله فیضیه پرداخته است: من به عنوان استاد حوزه پس از وقوع این اتفاقات از مردم می‌شنوم كه ما می‌خواستیم فرزندان‌مان را برای تحصیل به حوزه‌های علمیه بفرستیم، با این تجمعات و شعارها و حرف و حدیث‌ها تردید داریم، چرا كه تصورشان این است با این تفكرات قرار است فرزندان‌شان تربیت شود. این تصور برای حوزه و مرجعیت شیعه سنگین است كه عده‌ای با دیدن تجمعات اینچنینی فرزندان‌شان را از رفتن به حوزه منع می‌كنند. حوزه جای درس، بحث، اجتهاد، فكر، اندیشه و تحصیل علم است نه جای پرورش افكار و حركات خشونت‌آمیز. بنابراین اگر اعتماد مردم با این حركات به حوزه علمیه كاهش یابد برای مراجع تقلید ما قابل قبول نیست.
 
آسیب‌های اجتماعی به شكل خاموش كشور را فرا گرفته است
معاون سازمان امور اجتماعی كشور در جمع مشاوران وزرا، مدیران كل امور بانوان و مدیران كل امور اجتماعی استانداری‌های سراسر كشور، باز هم ارقام نگران‌كننده ارایه داد. رضا محبوبی روز گذشته با هشدار نسبت به شیوع خاموش آسیب‌های اجتماعی در كشور، رشد زیرپوستی آسیب‌های اجتماعی را به یك جنگ بزرگ شبیه دانست و گفت: اكنون ١٥ میلیون پرونده قضایی، سه میلیون و ٢٠٠ هزار زن سرپرست خانوار، سالانه سه هزار معلول قطع نخاع و هزاران قطع عضو و آسیب دیگر در كشور داریم.
 
جمهوری اسلامی
 
حوزه علمیه استقلال می‌خواهد
سردبیر جمهوری اسلامی در بخشی از سرمقاله خود با اشاره به غائله مدرسه فیضیه، درباره استقلال حوزه می‌نویسد: با پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس نظام جمهوری اسلامی در ایران انتظار این بود که روحانیت و حوزه‌های علمیه همچنان استقلال خود را حفظ کنند ولی با کمال تاسف باید اعتراف نمائیم که دخالت افراد و جریان‌هائی از خارج حوزه علمیه موجب مخدوش شدن استقلال حوزه علمیه شد. امام خمینی که نگران وابسته شدن حوزه علمیه بودند بارها در این زمینه هشدار دادند و بعضی از بزرگان حوزه علمیه قم نیز تلاش زیادی برای جلوگیری از دخالت‌ها در حوزه علمیه به عمل آوردند اما به نظر می‌رسد قدرت مخالفان استقلال حوزه بیشتر بود.

ایران
 
پشت صحنه اعتراض‌های اخیر
ایران مصاحبه‌ای اختصاصی انجام داده است با وزیر کشور درباره تجمعات اخیر کشور. او مدعی است تنها 3800 نفر در مجموع این تجمعات شرکت کرده‌اند.
وزیر کشور در بخشی از این مصاحبه درباره مسئله حجاب اجباری می‌گوید: تغییر نسل و تغییر سبک زندگی نباید موجب تغییر محکمات دین ما و حدود خدا شود. وقتی می‌گوییم مسلمان هستیم، یعنی به حدود الهی پایبندیم، نمی‌شود که نماز خواندن و روزه گرفتن و مراسم عزاداری ما به خاطر تغییر نسل تغییر کند یا بی‌وفایی و دروغ رواج پیدا کند، تغییر نسل به معنای عدول از اصول اعتقادی نیست؛ عدول از قانون هم نیست. درست است روش‌ها، انتخاب‌ها، باورها و سلایقی تغییر کردند اما ما اعتقاد داریم دین ما قدرت پاسخگویی به مطالبات را برای همه موارد و موضوعات دارد. در همه جای دنیا قانون هم به روز می‌شود و اگر نیاز جدیدی پیدا شد، قانون جدیدی گذاشته می‌شود. اگر در انطباق یا انتقال به نسل جوان دچار مشکل شدیم باید متولیان اعم از صدا و سیما، سینما، صاحبان منابر، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها وارد میدان شوند.
 
11 هزار کانال غیر اخلاقی در هاتگرام و طلا گرام فیلتر شدند
مدیر هاتگرام و طلا گرام از مسدود کردن ۱۱ هزار کانال غیر اخلاقی در تلگرام خبر داد و گفت: لیست این کانال‌ها از سوی کمیسیون امنیت شورای عالی فضای مجازی به تیم فنی ما ارسال می‌شود و ما از طریق سیستم آنها را فیلتر می‌کنیم. وی افزود: کانال‌هایی فیلتر می‌شوند که دارای ذاتی خشونت‌آمیز و ترویج تروریسم و... هستند. البته اگر هم کانالی به اشتباه فیلتر شود با برقراری تعامل مدیران کانال با مجموعه ما، امکان بازگرداندن و رفع فیلترآن نیز وجود دارد.
 
خیانت؛ عامل اصلی طلاق در مناطق مرفه
ایران با سردفترداران ازدواج و طلاق در مناطق مختلف پایتخت به گفت‌وگو نشسته و درباره کاهش یا افزایش آمار طلاق و ازدواج سخن گفته است. مجموعه این‌ گفت‌وگوها نشانگر آن است که در سال‌های اخیر آمار ثبت ازدواج کاهش 30 تا 40 درصدی داشته و آمار ثبت طلاق نیز 10 تا 15 درصد افزایش داشته است. به اعتقاد آنها فشارهای اقتصادی، خیانت و فضای مجازی از جمله عواملی هستند که در تغییر این آمارها تأثیر مستقیم دارند.
بعضی دفترداران نیز با توجه به افزایش قیمت سکه، از کاهش تعداد سکه به عنوان مهریه خبر داده‌اند. احسانی یکی از دفترداران مناطق مرفه تهران درباره عامل اصلی طلاق می‌گوید: در مناطقی که مردم تمکن مالی نسبتاً بالایی دارند، خیانت اولین علتی است که می‌تواند مسبب طلاق باشد، می‌گوید: البته با گسترش فضای مجازی زمینه‌های خیانت در روابط زناشویی و خانواده‌ها بیشتر شده که لازم است نهاد‌های آموزشی و فرهنگی در این خصوص با فرهنگ‌سازی زمینه آگاهی بخشی را برای خانواده‌ها و زوجین فراهم کنند.
 
شرق
 
امید خطرناک
شرق گفت‌وگویی فراهم کرده است با محمدجواد غلامرضا‌کاشی پژوهشگر ايراني حوزه علوم سياسي و جامعه‌شناسي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي درباره تحلیل اعتراضات‌ دی‌ماه سال گذشته. کاشي در اين مصاحبه مي‌گويد: نظرسنجي‌هاي دي‌ماه نشان مي‌داد زمینه اجتماعي خيلي همراهي مي‌کند؛ اما مشارکت نمي‌کند. او معتقد است بايد به شکافي که سال‌ها است در کشورمان ساخته‌ايم، برگرديم. چيزي وجود دارد که در جمهوري اسلامي خیلی مهم‌ است، آن هم همزيستي جمعي و ملي ماست. قرار است با هم زندگي کنيم. اسلام قرار است به زندگي ما معنويت، ‌رونق و عمق عطا کند؛ اما قبل از آن قرار است با هم زندگي کنيم، هم اخلاقي، هم عادلانه و هم ارزش‌هاي والا و دين داشته باشيم و هم به مستضعفان عالم کمک کنيم. اما همه اينها خصوصيتي است که به زندگي ما غنا مي‌بخشد نه اينکه جاي زندگي ما را تنگ کند. در سياست مدرن چيزي به نام نمايندگي داريم. اين پايين اميدها، خشم‌ها و ‌آرزوها بايد در بالا توسط کساني نمايندگي شود. فرض کنيد جناح اصولگرا نماينده طبقات متدين و سنتي، جناح اصلاح‌طلب نماينده طبقات متوسط؛ به نظرم ايران يک جناح ديگر هم لازم دارد که نيست و آن  کساني هستند که همين طبقات فرودست را نمايندگي کنند.
 
اسماعيل تو کيست؟
محمدجواد لساني پژوهشگر نیز نگاهی متفاوت به عید قربان انداخته است. او می‌گوید: فلسفه کاربردي عيد قربان در تعاليم بزرگاني مانند شريعتي و امام موسي‌صدر به زيبايي بيان شده و اذهان تشنه بسياري را مجذوب خود کرده است؛ اما با افسوس بايد گفت که در سال‌هاي واپسين، تشريفات سنتي عيد و احکام آن، بيش از معارف باطني آن رسانه‌اي شده و به پيام‌هاي اصلي عيد توجه ويژه‌اي نشده است؛ درس‌هايي که اگر ابلاغ شوند مي‌توانند شادي عيد قربان را دوچندان کنند. آوردن برگي از اين روشنگري‌ها مي‌تواند ژرفاي قرباني‌کردن را يادآور شود. جاودان‌ياد دکترعلي شريعتي در جايي با عنوان «اسماعيل تو کيست؟» اين‌گونه خطاب می‌کند: «... و اکنون، ابراهيمي، و اسماعيلت را به قربانگاه آورده‌اي».
 
هايدپارک وطني
سعید حجاریان نیز در یادداشتی نگاهی انداخته است به بيلبوردهاي زيادي که با تازگی با موضوع گفت‌وگو در معابر شهري نصب شده‌اند. به نظر او محتوای این بیلیبوردها واکنشی است به اعتراضات چندی پیش و دعوت به گفت‌وگو به جای اعتراض. او می‌نویسد: در برخي ديگر از بيلبوردها، پرسشي ديگر مطرح شده است: «با چه کسي گفت‌و‌گو کنيم؟»؛ در اينجا نيز طراحان گزينه‌هايي پيش‌روي مخاطبان قرار داده‌اند؛ «پدر»، «همکار»، «همسر» و .... با توجه به وسايل ارتباطي، ترافيک شهري و مسافت‌هاي طولاني و همچنين امکانات رفاهي، به ‌نظر نمي‌رسد فردي براي گفت‌و‌گو با والدين، همسر، فرزند، همکار و حتي مخالف فکري‌ خود به «پارک‌هاي اعتراض» برود و همچنان گروه‌هاي تلگرامي و‌ چت‌روم‌ها را ترجيح مي‌دهد. بنابراین به ‌نظر مي‌رسد طراحان، پيام اعتراضات را به درستي نشنيده و حتي از پژوهش‌هاي صورت‌گرفته دراين‌باره غافل بوده‌اند.
 
در رفع تقابل آزادی و ضرورت
طاهره عالی‌نژادیان در نوشتار حاضر کوشیده است به معرفی کتاب شلینگ یعنی «پژوهش‌های فلسفي در باب ذات آزادی انسان» معروف به «رساله آزادی» بپردازد.
در بخشی از این نوشتار آمده است: تأثيرپذيری «رساله‌ آزادی» از آثار متفكران پيش از خود و نيز تأثيرگذاری آن بر متفكران پس از خود، آن را به اثري مهم در تاريخ فلسفه مبدل كرده است. در نظريه‌ها، افكار و مفاهيمي كه در «رساله‌ آزادی» مطرح می‌شوند می‌توان تأثير متفكران بسياري را ديد، كه از جمله‌ مهم‌ترين آن‌ها می‌توان به فیلسوفانی چون افلاطون، افلوطين، سنت آگوستين، لوتر، جوردانو برونو، بومه، اسپينوزا، لايب‌نيتس، اُتينگر، كانت، ياكوبی، فيشته، شلگل و بادر اشاره كرد. از سوی ديگر، می‌توان تأثير آرای شلينگ در اين رساله را بر متفكران بسياري مشاهده كرد كه از جمله‌ مهم‌ترين آن‌ها می‌توان به شوپنهاور، كيركگور، هايدگر، سارتر، ارنست بلوخ و ژيژك اشاره كرد.
 
در تمدن اسلامی انقلاب علمی وجود نداشت
شرق نوشتاری از رسول جعفریان درباره تمدن اسلامی را به نقل از خبرگزاری مهر درج کرده که رسول جعفریان در بخشی از آن می‌نویسد: نکته مهم این است که عالمان جهان اسلام می‌بایست دانش علمی را به گونه‌ای سامان می‌دادند که بتواند این اسکلت فلزی و سخت که دانش توده‌ای را حفظ و حراست کرده، بشکنند و تحول و تحرک را در علم پدید آورند، اما چنین اتفاقی نیفتاد و در واقع، پارادایم حاکم بر دانش یونانی هزار سال دیگر هم دوام آورد. اینکه چرا آنها نتوانستند به این نقطه برسند، نکته بسیار مهمی است. در یک کلام، به رغم بزرگی آن افراد، دانش علمی و به طور خاص علوم تجربی ما همان چیزی بود که بخش مهمش از یونان و بخش‌های اندکی از آن از ایران و هند و تجربه‌های مردمی عرب به هم تنیده شده و محصولی را به عنوان «علوم تجربی» در میان ما شکل داد.
 
ترجمه مشهورترین اثر آرون
«افیون روشنفکران» اثری است از رمون آرون، جامعه‌شناس، فیلسوف، مورخ و مفسر سیاسی فرانسوی که به تازگی به فارسی ترجمه و منتشر شده است. تمرکز آرون در «افیون روشنفکران» بر نقد گرایش گسترده روشنفکران به مارکسیسم است. عنوان کتاب آشکارا به گفته مشهور مارکس تلمیح دارد و از این نقل‌قول سیمون وی الهام گرفته است که «بی‌تردید مارکسیسم به معنای دم‌دستی کلمه نوعی مذهب است که مدام به کار تخدیر مردم آمده». آرون منتقد مارکسیسم بود و آن را عقب‌گردی از پیشرفت‌های اولیه تمدن مثل حق پرسشگری آزاد، آزادی بحث و نظر، آزادی نقد و رأی‌دادن می‌دانست.
 
پیوند زورکی!
سایت «پیوندها»، سایتی است که بسیاری از ایرانی‌ها به اجبار، آن‌گاه به برخی سایت‌های مورد نیاز خود مراجعه می‌کنند، به این سایت منتقل می‌شوند. گویا چندی است همین سایت اجباری به دلیل بدهی 300 میلیونی از دسترس خارج شده است!
شرق در این باره می‌نویسد: دیروز خواندیم که «سایت پیوندها» به دلیل بدهی ۳۰۰ میلیون‌تومانی که وزارت ارشاد به ایران هاست دارد، از دسترس خارج شده! می‌بینید؟ ما کاری نداریم که بودجه میلیاردی خرج فیلترینگ می‌کنند. تنها سؤال ما این است که چرا پول این بابا که مثل نگهبان جلوی در باشگاه‌ها مي‌ايستد كه كسي رد نشود، داده نشده؟بعد هم اگر واقعا این‌قدر ریخت‌وپاش است، همین پول‌ها را شما بدهید به کاربران اینترنت و مردم، تا وضع مردم خوب شود، بعد می‌بینید اصلا کسی توی اینترنت نمی‌چرخد! بلکه همه دست از لایک‌کردن برمی‌دارند و بلند می‌شوند می‌‌روند دنبال عشق‌وحال و زندگی.
 

نویسنده : بازدید : 0 تاريخ : پنجشنبه 1 شهريور 1397 ساعت: 16:12
برچسب‌ها :